Blogg 2019

Om mig

Bild till bloggen
Markus Olsson

Under mina öluffarresor i Greklands övärld har jag kommit att fastna för detta vackra, varma land. Jag älskar naturen, maten, musiken men framför allt det gästvänliga folket som tar emot en med öppna armar. Med mittgrekland.se hoppas jag kunna bygga uppe en webbsida med fakta och inspiration för dig som ska eller planerar att resa till Grekland.

Kalender

Kykladerna

Många av de klassiska vykortsmotiven från Grekland är från Kykladerna där de vita husen med de blå detaljerna utgör i princip all bebyggelse. I varje stad slingrar sig stenbelagda gränder mellan husen och det är lätt att förälska sig i det enkla och vackra. Havet runt öarna är azurblått och sandstränderna är vita och vida med undantag av Santorini med sin vulkansvarta heta sand. Bland de vackraste solnedgångar som kan avnjutas utspelar sig här och det är lätt att förälska sig i Kykladerna och de varma sommarkvällarna här. Här finns mycket av det som vi förknippar med Grekland och Kykladerna är den ögrupp som kanske besöks flitigast av oss skandinaver.

Namnet Kykladerna kommer från det grekiska ordet för ring, kyklos, och man kan säga att öarna ligger som i en cirkel runt den heliga ön Delos, därav namnet. Kykladerna består av drygt 20 större bebodda öar (samt ett antal mindre obebodda) och utgör delar av en sjunken bergskedja vilket gör att de är bergiga till sin karaktär. Under antiken var öarna täckta av skog men kraftig avverkning på grund av det enorma behovet av material till fartygsbyggen ledde till jorderosion och därmed öarnas karga natur. Med hjälp av terrasser växer nu bland annat olivträd och vinodlingar på de flesta öar vilket också är viktiga inkomstkällor. Den nordligaste ön är Andros och den sydligaste är Santorini. Andra öar som är populära bland öluffare är Naxos, Paros och Mykonos.

Kykladerna är lätta att nå via någon av hamnarna (Pireus eller Rafina) runt Aten eller med direktflyg till Santorini. Ögruppens administrativa centrum är ön Syros med staden Ermoupolis som ligger fyra timmars båtfärd från Pireus.

I menyn till vänster kan du läsa och ta del av information om de olika öarna i Kykladerna.

Andros

Andros-startbild
Andros. (Foto: Markus Olsson)

"Väggarna i huset är inte av den ljudisolerande karaktären och klockan 07.00 vaknade jag tillsammans med australiensarna i rummet till höger om mig. Vi åt frukost, de på sin balkong och jag på min. Jag hade läst i "The rough guide to the Greek islands" att man kan gå till flera små byar uppe i bergen från Batsi. Det jag läser, det tror jag på och jag snörade på mig mina kängor, packade min väska med kamera, bananer och vatten. Jag gick och jag gick. Uppåt. Bakom nästa krök kom en ny. Mitt mål var byn Katakilos som enligt ena skylten skulle ligga fem kilometer bort och enligt den andra skylten sju kilometer bort. Hur långt det var vet jag inte men fram kom jag trots ilskna getter, vaktande hundar och en stekande sol ifrån en klarblå himmel. Att turista utanför säsongen har sina fördelar men även sina nackdelar fick jag bittert uppleva när den tjugo hus stora byn inklämd i en grönskande dal inte tänkte erbjuda några matmöjligheter alls. De tre tavernorna höll fortfarande vinterstängt och byfånen i sina trasiga byxor skrattade rått åt mina stora tårfyllda ögon. Jag slog mig ner längs vägkanten och åt min sista banan och gick sedan tillbaka, något mer nedåtsluttande än på vägen dit. Tillbaka i Batsi gick jag för tredje gången in i världens minsta supermarket och köpte en kasse mat av den mustaschprydda damen. Nio liter vatten tog jag dessutom på mitt lillfinger och gick åter igen de 200 meterna upp till villan där jag bor." (Markus Olsson)

Andros är Kykladernas nordligaste och näst största ö med sina 380 kvadratmeter. Till skillnad mot de södra öarna i Kykladerna så är Andros en riktigt grön med blomstrande dalar i kontrast mot de ockrafärgade bergen. Här och där rinner porlande bäckar ner från bergen och det är faktiskt på Andros som mineralvattnen Sariza och Lezina hämtas. Andros omgivningar lockar många vandrare och ön har tolv markerade vandringsleder, från 1,7 till tolv kilometer. Alla leder är inte underhållna men bjuder på vackra miljöer oavsett.

Trots Andros storlek och vackra natur hittar inte många turister hit och en semester här är både lugn och behaglig. Andros har många fina stränder med mjuk vit sand att spendera dagarna på. Flera av dem är i samma klass som stränderna på Naxos. I augusti reser dock många greker hit och livet på ön blir lite mer hektiskt. På Andros kan du välja att bo i Chora eller i någon av de mindre orterna längs kusten med förstklassiga badstränder tätt intill.

Andros har ingen flygplats men det är lätt att ta sig till Andros från hamnstaden Rafina som ligger på Greklands ostkust. Ifrån flygplatsen i Aten går det direktbussar till Rafina och färjeturen tar bara ett par timmar.

I vänstermenyn hittar du mer information om Andros.

Samothrake

Information kommer att publiceras inom kort.

Tinos

Tinos-start
Tinos. (Foto: Markus Olsson)

Den tredje ön är sedan någon dag intagen; Tinos. Här kan kanske min blyga skavsårstvilling åter krypa tillbaka till därifrån den kom. I Tinos town, Chora, ligger nämligen Panagía Evangelistríakyrkan som huserar en ikon med helande krafter. Vi har gemensamt konstaterat att vi har kommit till en fas i våra liv då det är dags för oss att gå olika vägar.

Två gånger om året (mars och augusti) vallfärdar pilgrimer till detta mirakel men några enstaka dyker även upp lite här och lite där. Skulle man som troende finna det lite hektiskt och svårt att hitta tid i sitt schema kan man även numera skicka sin bön via e-post. Hittar den troende ändock tid för en liten vallfärd så kan denne krypa hela vägen upp från hamnen då en del av den stenbelagda gatan är klädd med en rosa-grå heltäckningsmatta för att göra det lite mer bekvämt för ömmande knän. Efter noga övervägande valde jag att gå istället för att krypa. När jag kom upp till kyrkan visade det sig att det även går alldeles utmärkt för bilburna att åka raka vägen upp, göra en u-sväng, släppa högerhanden från ratten och göra ett korstecken samtidigt som man rattar med vänsterhanden och därefter åka ner igen. Tagen av plötslig separationsångest gick min tvilling och jag med svårmod gatan ner igen utan att ha blivit varken helade eller mer troende. (Markus Olsson)

Tinos ligger mellan öarna Andros och Mykonos i ögruppen Kykladerna och mäter 194 kvadratkilometer. Tinos karaktäriseras starkt av den 720 meter höga bergskedjan som skär genom ön och sluttningarna utmärks redan på långt håll av terrasseringen. Turismen är stark på Tinos men utgår från den grekiska turismen och inte den europeiska eller den amerikanska. Det gör att Tinos känns mer genuin och visar upp ett grekiskt vardagsliv som annars inte utmärker de mest välbesökta öarna i Kykladerna. Invånarna på Tinos arbetar främst med jordbruk och fiske snarare än med turism.

Skepp Solnedgång Tinos
Havet utanför Tinos. (Foto: Markus Olsson)

Tinos är framför allt känd för den helande ikonen av Maria i kyrkan Panagía Evangelistría till vilken grekiska troende vallfärdar i hopp om att bota sjukdomar och krämpor. Särskilt översvämmas Tinos av pilgrimer runt den 25:e mars och den 15:e augusti då det hålls festivaler i Marias ära. Kring dessa datum kan det vara svårt att hitta ledigt boende på ön. Allt som allt sägs det finnas upp emot 750 kyrkor och kapell på Tinos som glimmar som vita ädelstenar längs med sluttningarna.

I de otaliga byar som finns på Tinos kan du insupa fantastiska grekiska miljöer, klassiska vita hus med blå detaljer, prunkande blomsterurnor och snirklande gränder. Många vittnar om att de vackraste byarna i Grekland finns just här. Om byarna kan stilla det genuina grekiska lystmätet så finns det lite mer att önska när det gäller stränderna. Det finns fina stränder på Tinos men ön har svårt att stå sig i till exempel jämförelse med Mykonos.

Det finns flera marmorbrott på Tinos och i både Louvren och i Buckingham Palace finns marmor från Tinos. Speciellt är det den hårda gröna marmorn som exporteras från Tinos.

Mer information om Tinos hittar du i vänstermenyn.

Sifnos

Startbild Sifnos
Sifnos. (Foto: Markus Olsson)

"I dagarna två har jag vandrat i bergen och morrat över de mörka molnen som slickar bergskammen med sina svarta tungor. Det var ju nu jag skulle rulla ut mig på stranden och lapa sol de sista dagarna men någon ville något annat. Istället har jag pressat kroppen och min rädsla för höjder till max på steniga leder intill branta stup. Jag startade tisdagen med att ta bussen till Apollonia för att därifrån knalla längs vägen ner till Kastro, en riktigt gammal vacker by med små, små gränder som är omgivna av en stadsmur. Hela byn är kulturminnesmärkt och därmed orörd och oexploaterad. Jag snurrade runt ett tag och fascinerades över hur olika vi människor väljer att leva ändå. På denna ö har jag valt att bo på ett nyrenoverat hotell i Kamares och med tunga regnmoln över Kastro och mig bestämde jag mig för att gå tillbaka dit. Jag tog vandringsleden på berget de sju kilometerna tillbaka ner till Kamares." (Markus Olsson)

Sifnos är Västkykladernas mest besökta ö där den ligger mitt emellan Serifos, Antiparos och Kimolos. Sifnos är en bergig ö men har både frodiga dalar och slätter och härbärgerar knappt 3000 bofasta invånare på öns 74 kvadratkilometer. Sifnos är känd för sin keramik och var du dig än vänder så finns det en liten keramikverkstad eller en "potteryshop". Även den olivolja som produceras på Sifnos är vida känd och anses vara en av Greklands bästa.

På Sifnos östkust bildar en naturlig ravin hamnbyn Kamares och det är hit du anländer när du kommer med färjan. Många väljer att åka vidare till bland annat Sifnos huvudort Apollonia och hyra ett boende där vilket är en bra utgångspunkt för dagsturer då den ligger mitt på ön. Vägarna på Sifnos är bra och det är i regel bra bussförbindelser mellan byarna.

Det sägs att det finns 365 kyrkor och kapell på Sifnos, en kyrka för varje dag på året. Har du en förkärlek för denna typ av byggnader så får du ditt lystmäte mättat då de, ofta, vitkalkade byggnaderna ligger som små sockerbitar överallt i landskapet.

Sifnos är en ö med många återvändare men det är svårt att sätta fingret på vad exakt det är som gör att lusten att komma tillbaka ständigt kommer. Kanske är det de goda vandringsmöjligheterna, den fantastiska maten, byarna, hantverket, de vitkalkade husen, de mäktiga bergssluttningarna eller de fina stränderna. Eller är det kanske just allt?

Mer information om Sifnos hittar du i vänstermenyn.

Blogginlägg om Sifnos:

Serifos

Start Serifos
Serifos. (Foto: Markus Olsson)

"Igår kväll bröt jag mot alla protokoll och etikettregler som finns i detta varma land. Rund som en pilatesboll vaggade jag efter fantastisk middag in på hotellet där jag bor. I receptionen/ frukostrummet / egna vardagsrummet och numera även matrummet satt ägarinnan med son och åt mat. "Ah Markos! Please, sit down and eat with us. It is from our own farm." Fingret pekade på något som såg ut som pölsa. Normalt sett äter jag precis allt men en pilatesboll kan bara pumpas upp till en viss gräns innan den spricker och denna kväll var det farligt nära en ny Big bang. Jag kunde verkligen inte äta en tugga till. Jag tackade därför nej. Med tårögda ögon plockade ägarinnan istället upp en bit ost ur tomatsalladen och sträckte med darrande hand den gulvita mejeriprodukten mot mig. "Cheese?" Åter bröt jag mot givna protokoll och klappade på min runda mage och blåste av någon anledning även upp kinderna till handbollsstorlek, skakade nekande på huvudet och bedyrade att inte en smula till gick ner. Besviken sänkte hon blicken och önskade god natt. Om detta händer igen kommer jag att orsaka en ny Big bang. De besvikna ögonen vill jag inte se igen.
Orsaken till detta brott är Restaurang Takis som ligger längs med vattnet här i Livadi. För alla som älskar gedigen grekisk matlagning så är detta restaurangen att fylla pilatesbollen med. Jag laddade tomrummet med lamm i citronsås och ugnsbakad potatis. Så mjukt och vällagat att det smälte i munnen." Markus Olsson

Serifos ligger mellan öarna Kithnos och Sifnos i västra Kykladerna med en yta på 73 kvadratkilometer. Serifos är en bergig och ganska karg ö men med små bördiga dalar som en skarp kontrast. Stora delar av kusten består av branta bergssluttningar men mellan dessa bjuder vackra bukter in till fina strandupplevelser. Serifos högsta punkt, berget Troulos, mäter 585 meter över havet och det bergiga landskapet är ett riktigt vandrarparadis. Vandringslederna är väl märkta och relativt lättvandrade.

Serifos huvudort, Chora, är en av de mest spektakulära Choras i den grekiska övärlden där hon klättrar upp för den branta höjden med kyrkan Agios Konstandínos högst uppe på toppen. Chora ligger cirka fem kilometer nordväst inåtland från hamnbyn Livadi och bjuder på en fantastisk utsikt över havet och Livadi.
Turismen på Serifos börjar bli allt mer påtaglig men relativt få svenskar hit och en vistelse på Serifos är snäppet närmare en grekisk vardag än på till exempel grannön Sifnos.

Mer information om Serifos hittar du i vänstermenyn.

Blogginlägg om Serifos:

Santorini

Santorinistart

Min första öluff utgick från Santorini och därför kommer den dramatiska, bergiga ön alltid betyda något speciellt för mig. Den första natten bodde vi i utkanten av Kamari med den svarta vulkansandstranden och berget Mesa Vounos som tornade upp sig i söder. En liten myrstig gick rakt igenom boendet men det spelade ingen roll för vi var där, vi var lediga och vi skulle upptäcka öarna. På kvällen åkte vi upp till Fira och strosade i de små, vitkalkade gränderna som hade färgats rosa i kvällssolen. Det var här vi för första gången upplevde medelhavets mest fantastiska solnedgång och det är något vi fortfarande pratar om så här tio år efter vår första kväll på Santorini. (Markus Olsson)

Santorini är en av de sydligaste öarna i Kykladerna och kanske en av de öar där landskapet bjuder på den djupaste dramatiken. Den västra sidan består av höga branter rakt ner i vattnet och utgör en av insidorna på vulkanen som hade sitt senaste utbrott ca 1600 f kr.

Staden Fira (Thira) är smakfullt byggd längs de branta sluttningarna och ser ut att ha klättrat upp längs de vulkansvarta sluttningarna upp på platån i flykt från det mörkblå havet. Det är också här en av de vackraste solnedgångarna kan beskådas och det är när du sitter högst uppe i Fira i den svala medelhavskvällen som ditt hjärta för detta land öppnar sig fullt ut. Den östra sidan är däremot mer flack och här finns de bördiga delarna av ön och flera av badstränderna.

Santorini bjuder både på lyx och vardag. Vill du kosta på dig ett boende med en fantastisk utsikt och komfort så hittar du det här. För budgetresenären finns, som på alla öar, rum att hyra till priser anpassade efter säsongen.

Det går direktflyg (charter) från Sverige till Santorini och lyckas du boka enbart en flygstol så är Santorini en bra ö att starta sitt öluffande ifrån. Inflygningen till ön görs genom en brant svängning ner på en kort landningsbana och den känns lika dramatisk som landskapet i sig. På motsatta sidan av ön från flygplatsen ligger hamnen, Athinios, ensam vid slutet av en brant serpentinväg. Den visar inte upp Santorini från sin bästa sida men är bra trafikerad och erbjuder flera möjligheter att ge sig ut bland Kykladernas öar. I hamnen finns ett par restauranger, en kiosk och ett biljettkontor men bjuder inte direkt in till någon njutbar vistelse i väntan på färjan.

I menyn till vänster hittar du mer information om Santorini.

Blogginlägg om Santorini

Schinoussa

Startbild Schinoussa

Schinoussa är en av de fyra öar som utgör Småkykladerna strax sydost om Naxos och är liksom de övriga öarna en ö dit du åker för att uppleva en maklig vardag, äkta tystnad och en mer eller mindre aktivitetsfri semester. Många öluffare stannar ett par dagar på Schinoussa innan de luffar vidare medan andra återkommer år efter år för att få uppleva småskaligheten och lugnet.

Det bor cirka 130 bofasta invånare på Schinoussa som i första hand försörjer sig på fiske, turism och i viss mån jordbruk. Schinoussa är en till viss del bördig ö jämfört med sina syskon i Små Kykladerna. De flesta utav invånarna bor i Chora, Schinoussas huvudort, men ett fåtal bor även i hamnbyn Mersini och i byn Mesaria. De två sistnämnda byarna är så pass små att de knappt kan kallas byar och de flesta turister som kommer till Schinoussa väljer att bo i Chora som ligger cirka en kilometer ifrån hamnen inåt land.

Schinoussa har runt 15 olika stränder till vilka det är gångavstånd ifrån Chora. Stränderna är inte lika fina som på exempelvis Koufonissi och det kanske är det som gör att inte lika många besökare kliver iland här när båten lägger till. Schinoussa är den ön i Småkykladerna som lockar minst turister men under de senaste åren har allt fler hittat en ny favoritö i Schinoussa.

Till skillnad från många andra öar är det svårt att få en överblicksbild av ön när färjan glider in mot hamnen. Hamnbyn utgörs endast av ett fåtal hus och Chora är inte riktigt synbar där hon ligger en dryg kilometer inåt och uppåt land. Låt inte det skrämma dig utan Schinoussas charm ligger i Chora och vandringsmöjligheterna till alla stränder runt om på ön.

Mer information om Schinoussa hittar du i vänstermenyn.

Blogginlägg om Schinoussa:

Sikinos

Sikinos start
Sikinos. (Foto: Markus Olsson)

Igår när jag vandrade upp till huvudbyn (huvudbyarna Chorio och Kastro) så mötte jag en man som var i färd med att röja upp runt kyrkan Panagia. Trots värmen var han klädd i jeans och en mörkblå sweatshirt. Svetten rann ner för hans panna och när jag passerade honom höll han just på att hämta vatten ur en källa men innan han själv drack så frågade han om jag ville ha vatten. På något sätt en gest som visar på gästvänligheten här. Jag tackade nej eftersom jag hade vatten med mig och istället emottog jag vägbeskrivningen mellan terrasseringarna för att nå Chorio. Det tog mig inte många minuter innan jag tappat bort stigen och istället fick klättra mellan terrasserna och de vildvuxna snåren för att ta mig ner mot vägen igen. En omväg på cirka 30 minuter men vad gör det när jag ändå inte hade någon tid att passa. Jag börjar komma in i Greklandskänslan nu och tiden blir liksom allt mindre viktig. (Markus Olsson)

Sikinos ligger mellan Ios och Folegandros och gör inte så mycket väsen av sig bland turistdestinationer med sina 41 kvadratkilometer och drygt 200 bofasta invånare. Sikinos är en karg, terrasserad ö med få sandstränder, men har istället en huvudort, Chora, som tar dig tillbaka flera hundra år i tiden med små gränder, trappor och språng som förvillar det skarpaste lokalsinnet.

Sikinos har två byar, Choria- Kastro, och den lilla hamnbyn Alopronia som du anländer till med båten. Ifrån Alopronia är det cirka fyra kilometer i uppförsbacke genom karga bergsmarker till Choria- Kastro. I Alopronia finns Sikinos bästa sandstrand och de få turister som hittar hit bor i regel här eller uppe i Kastro som i sin tur bjuder på en fantastisk utsikt över havet.
Sikinos har inget jordbruk att prata om men ända sedan antiken produceras ett lokalt vin här och Sikinos kallas även för Oinoe (Vinön). Vinets serveras på de flesta tavernorna på ön.

Kapell Sikinos
Kapell på Sikinos. (Foto: Markus Olsson)

Till skillnad mot flera andra småöar har Sikinos några intressanta sevärdheter att besöka som klostret Zoodhochos Piji och templet Episkopi. Runt Sikinos finns flera grottor som utgör häckningsplats för vilda duvor, Eleonorafalken och en rad andra havsfåglar. Sälen Monachus monachus hittar också sin tillflyktsort bland grottorna och har du tur så kan du skymta en och annan säl.

Till Sikinos åker du för att slappna av, gå ner i varv och betrakta den grekiska vardagen ända ut i fingerspetsarna.

Mer information om Sikinos hittar du i vänstermenyn.

Blogginlägg om Sikinos:

Syros

Start-Syros
Syros. (Foto: Markus Olsson)

"När färjan i strålande solsken och dryga 25 grader lade an i Ermoupolis kändes det riktigt skönt att kliva av direkt på hamnpromenaden som kantas av kaféer och barer. Genast satte jag mig ner på ett av dem och beställde in kaffe och en bit chokladpaj. Länge satt jag och lät den runda smaken leka Prästens lilla kråka i munnen och betraktade nyfiket folkmyllret. Det märktes att jag nu är i Kykladernas största stad, även ögruppens provinsstad. Gatorna är marmorbelagda, arkitekturen har en annan karaktär och grönsaksstånden kantar vägen upp till boendet jag har bokat. Jag har varit här förut och hittade den rätta vägen direkt. Till och med de gamla farbröderna satt kvar på det lilla kaféet i den smala gränden, precis som om de inte hade gjort något annat på tre år." (Markus Olsson)

Syros ligger nästan mitt i Kykladerna, syd-väst om Tinos, och är ögruppens administrativa centrum med provinsstaden Ermoupolis som sitt nav. Syros är en blandning av både det moderna Grekland och det mer traditionella, av myllrande stadsliv och av det lugna bylivet. Syros är en bergig ö, framför allt den norra delen, men har också slätter och terrasser som brukas av bönder. Grönsaker, vin och oliver är framför allt det som den magra gjorden ger.

Syros har Kykladerna största befolkning med drygt 20 000 bofasta invånare. Hamnstaden Ermoupolis med sitt stora varv kanske avskräcker vid en första anblick men Syros har även en rad fina byar och fantastiska stränder att bjuda på. Ermoupolis, "Kykladernas drottning", är förutom varvet annars en skön stad med marmorbelagda gator, ett fantastiskt torg, små gränder och stora vackra hus. Ön har fina vägar och det är lätt att ta sig runt på Syros och vill du kan du göra det på en enda dag. Syros är inte större än så.

De flesta som turistar här är greker och det kanske är just det som gör vistelsen på Syros extra speciell jämfört med många av de andra kykladiska öarna. Det blir mer av det riktiga vardagliga Grekland på något sätt.

Färjor till Syros går både från Pireus och Rafina och de flesta färjorna som trafikerar Kykladerna stannar här på sin rutt. Från Pireus tar det cirka tre timmar och 45 minuter till Syros med någon av de stora färjorna.

I vänstermenyn hittar du mer information om Syros.

Copyright 2019 mittgrekland.se  |  Om mittgrekland.se  |  In english  |  Kontakt  |  Web: NyWeb