Grekland

Kykladerna

Andros

Från Rafina går det mellan två-fem turer om dagen med de större färjorna. Båtresan över till Andros tar cirka två timmar. Från Andros är det sedan lätt att ta sig till både Tinos och Mykonos men även till Syros för vidare färd ut i Kykladerna.

Namn på grekiska

Riktnummer

22820

Om Andros

”Väggarna i huset är inte av den ljudisolerande karaktären och klockan 07.00 vaknade jag tillsammans med australiensarna i rummet till höger om mig. Vi åt frukost, de på sin balkong och jag på min. Jag hade läst i ”The rough guide to the Greek islands” att man kan gå till flera små byar uppe i bergen från Batsi. Det jag läser, det tror jag på och jag snörade på mig mina kängor, packade min väska med kamera, bananer och vatten. Jag gick och jag gick. Uppåt. Bakom nästa krök kom en ny. Mitt mål var byn Katakilos som enligt ena skylten skulle ligga fem kilometer bort och enligt den andra skylten sju kilometer bort. Hur långt det var vet jag inte men fram kom jag trots ilskna getter, vaktande hundar och en stekande sol ifrån en klarblå himmel. Att turista utanför säsongen har sina fördelar men även sina nackdelar fick jag bittert uppleva när den tjugo hus stora byn inklämd i en grönskande dal inte tänkte erbjuda några matmöjligheter alls. De tre tavernorna höll fortfarande vinterstängt och byfånen i sina trasiga byxor skrattade rått åt mina stora tårfyllda ögon. Jag slog mig ner längs vägkanten och åt min sista banan och gick sedan tillbaka, något mer nedåtsluttande än på vägen dit. Tillbaka i Batsi gick jag för tredje gången in i världens minsta supermarket och köpte en kasse mat av den mustaschprydda damen. Nio liter vatten tog jag dessutom på mitt lillfinger och gick åter igen de 200 meterna upp till villan där jag bor.” (Markus Olsson)

Andros är Kykladernas nordligaste och näst största ö med sina 380 kvadratmeter. Till skillnad mot de södra öarna i Kykladerna så är Andros en riktigt grön med blomstrande dalar i kontrast mot de ockrafärgade bergen. Här och där rinner porlande bäckar ner från bergen och det är faktiskt på Andros som mineralvattnen Sariza och Lezina hämtas. Andros omgivningar lockar många vandrare och ön har tolv markerade vandringsleder, från 1,7 till tolv kilometer. Alla leder är inte underhållna men bjuder på vackra miljöer oavsett.

Trots Andros storlek och vackra natur hittar inte många turister hit och en semester här är både lugn och behaglig. Andros har många fina stränder med mjuk vit sand att spendera dagarna på. Flera av dem är i samma klass som stränderna på Naxos. I augusti reser dock många greker hit och livet på ön blir lite mer hektiskt. På Andros kan du välja att bo i Chora eller i någon av de mindre orterna längs kusten med förstklassiga badstränder tätt intill.

Andros har ingen flygplats men det är lätt att ta sig till Andros från hamnstaden Rafina som ligger på Greklands ostkust. Ifrån flygplatsen i Aten går det direktbussar till Rafina och färjeturen tar bara ett par timmar.

I vänstermenyn hittar du mer information om Andros.