Grekland

Kykladerna

Koufonissi: Att göra/ sevärt

Koufonissi är en ö att njuta på. Här finns otroligt fina stränder en vacker by och ja… det är liksom det.

Chora

Koufonissi har endast en by och det är Chora som ligger strax ovanför hamnen. Chora består av typiskt vita kykladiska hus med sina stenlagda gator. I byn finns flera tavernor, en post, en bankomat, en resebyrå, några minimarkets och ett bageri. Chora delas av en strand och på den högra sidan finns flera logimöjligheter, ett par tavernor, cykeluthyrning och en klädesbutik (2012). Strax ovanför stranden finns en av flera minimarkets och följer du vägen till vänster om butiken kommer snart ytterligare en mataffär och på höger sida hittar du en bar. Chora ligger på en kulle och flera av tavernorna erbjuder en fantastisk utsikt över havet och att avnjuta en middag i kvällssolen är en sagolik upplevelse.

Chora, Koufonissi. (Foto: Markus Olsson)

Vandringsleder

Det finns en vandringsled som sträcker sig runt hela ön och är på cirka tolv kilometer. Större delen av leden går längs kusten och förbi flera av stränderna. Efter Pori Beach går leden upp över den högsta punkten på ön och ner på andra sidan igen. Här kan det vara svårt att hitta markeringarna men det finns ingen risk att gå vilse då du hela tiden kan se kustremsan. Om du utgår från Chora kan du antingen välja att gå västerut från hamnen och följa vägen en bit eller så går du österut förbi den lilla stranden och följer vägen tills den tar slut. Där tar vandringsleden över. Om du väljer denna riktning kommer du snabbt fram till flera av de olika stränderna.